Založ si blog

Prečo Adaptačný proces?

Prečo Adaptačný proces?

V bežnom živote sa v súvislosti s Adaptačným procesom stretávame zo strany rodičov najčastejšie s dvoma otázkami. Prvou je: Prečo musíme absolvovať adaptačný proces a prečo pre to-ktoré konkrétne dieťa nie je možné tento proces preskočiť? Druhou je: Prečo je adaptačný proces spoplatnený?

Konkrétna podoba Adaptačného procesu v Montessori zariadeniach je plne v kompetencii zariadenia a závisí od mnohých faktorov toho-ktorého zariadenia. Bolo by  viac ako nesprávne uvádzať jeho konkrétnu podobu v našich podmienkach.

Montessori Adaptačný proces tvorí súčasť Domov detí a je dôležitý pre všetky  zúčastnené skupiny – dieťa, rodičov aj učiteľa.

Pre dieťa je adaptačný proces nevyhnutný z dôvodu asimilácie s novými ľuďmi, prvotným spoznaním nového prostredia, a spoznania nových dospelých, ktorí mu budú v priebehu dňa vytvárať rodinné prostredia a budú suplovať funkciu mamy a otca.

Pre dieťa je každý vstup do nového kolektívu niečím novým. Dieťa si nedokáže robiť prvý dojem ako my dospelí, v priebehu niekoľkých sekúnd. Je to dané tým, že nemá predsudky, nemá skúsenosti (pozitívne, ani negatívne) z minulosti. Je mnoho detí, ktoré ani po dlhšom zotrvaní v detskom kolektíve nie sú schopné ho vymenovať a vybaviť si jednotlivých členov. Kolektív je pre dieťa vždy niečo nové a mnoho závisí od samotného dieťaťa a jeho typu. To isté platí vo vzťahu jednotlivých detí v kolektíve.

Spoznávanie nového prostredia má dva aspekty.

Prvý: Neviem; Nepoznám; Nechcem spoznať; Bojím sa; Čo ak?…

Druhý: Hurá niečo nové; Skúsim ísť tam; Uvidím čo sa nachádza za týmto rohom; Aha čo majú tuná…

A najdôležitejším faktorom, pred vstupom do nového kolektívu sú noví dospelí, ktorí sa budú snažiť nahradiť rodičov. Dovolia všetko? Budú všetko zakazovať? Budem si s nimi môcť robiť čo chcem, tak ako so starou mamou? Budú ma opravovať? Budú sa na mňa usmievať?

Naše 5 ročné dieťa na otázku: Aká je nová pani učiteľka?,  odpovedalo: „Krásna.“ Keď sme sa ho pýtali aká je? – vysoká, nízka, tmavá, blondýnka, mladá, stará…? Odpovedalo: „Áno, asi hej.“

Rodičia vnímajú adaptačný proces z dvoch pohľadov. Ten prvý, negatívny je spojený s kladením si otázok: Prečo nemôže dieťa prísť hneď? Prečo musíme absolvovať  X návštev? Prečo to nemožno preskočiť?

Ten druhý pohľad je absolútne pozitívny. Rodičia uvidia prostredie, zažijú prácu učiteľa, zažijú svoje dieťa v novom kolektíve, spoznajú kolektív detí, dokážu si vytvoriť vlastný názor, ktorý je vytvorený na základe prežitého, nie počutého, nie od bráničky, nie zo šatne, ale priamo z miesta diania.

Adaptačný proces je pre rodiča súčasťou transparentnosti, ktorú Domy detí ponúkajú. Rodič sa môže aktívne zúčastňovať procesov a to v rôznych podobách – hospitácie, deň strávený s dieťaťom, deň strávený ako dieťa, deň strávený ako učiteľ…

Pre Montessori učiteľa je adaptačný proces zdrojom cenných informácií. Jednak informácií o dieťati, rodičovi, správaní sa s rodičom, správaní sa bez rodiča, schopnosťou začleniť sa do kolektívu…

Výsledkom týchto troch pohľadov je rozhodnutie, či dieťa bude, alebo nebude navštevovať Montessori zariadenie. Rodič/rodičia, učiteľ a v neposlednom rade aj dieťa musia spoločne prísť k rovnakému záveru. Zabránime situácii kedy sa dieťa každé ráno vrhá na vchodové dvere a s plačom búši do dvier a volá mamu, zabránime situácii kedy si rodič nie je istý, či poskytovaná starostlivosť korešponduje s jeho očakávaniami a zabránime tomu aby učiteľ rozhodol uviesť do kolektívu dieťa, ktoré by bolo pre už existujúci kolektív hrozbou (v akomkoľvek zmysle).

Aby samotný Adaptačný proces bol vnímaný všetkými zúčastnenými stranami ako začiatok dlhodobej cesty výchovy a vzdelávania dieťaťa, vytvárania nových vzťahov a väzieb, je nevyhnutné dať tomuto procesu aj cenovku. Cenovku, ktorá by mala motivovať záujemcov o ďalšiu spoluprácu v tom, že cena procesu je zarátaná po prijatí do zariadenia k mesačnej platbe. Cenovku, ktorá by mala odradiť rodičov, ktorí nemajú vážny záujem o montessori vzdelávanie, aby nezneužívali túto ponuku a nezamieňali si ju s „herňami“, kde je možné prísť a skúsiť si niečo nové.

 

Prečo Koberček?

06.12.2014

Prečo Koberček? Priaznivci Montessori (možno) vedia/tušia, že Montessori zariadenia používajú pre deti koberček. Niektoré na zahriate sa od chladnej podlahy, niektoré na sedenie, niektoré na aktivity, niektoré na ležanie a spanie… A keďže nezáleží kto, ako a na aký účel koberček používa, pokiaľ sa to dieťaťu páči, radi by sme sa venovali iba skupine, [...]

Polícia / Pomáhať a chrániť / Policajné auto /

Polícia vyšetruje prípad sexuálneho zneužitia dvoch dievčat pri Košiciach

28.03.2024 16:01

Mali byť v aute sexuálne zneužité dve 11-ročné dievčatá.

APTOPIX Russia Belarus

Prečo Lukašenko vyvracia Putinovu ukrajinskú verziu teroru? Útočníci z Crocusu chceli utiecť do Bieloruska, tvrdí

28.03.2024 16:00

Diktátor Alexandr Lukašenko svojím vyhlásením, že teroristi od podmoskovskej haly Crocus pôvodne unikali smerom do Bieloruska, podkopal naratív Kremľa o ukrajinskej stope.

SR Bratislava politika vláda 19. schôdza BAX

Poslanci z SNS predložili zmeny v zákone o neziskových organizáciách

28.03.2024 15:53

Novela hovorí aj o právomoci Ministerstva vnútra SR rozpustiť občianske združenie.

trieda, vyučovanie, učiteľ, stredná škola, užitočná,

Čaputová: Učitelia napĺňajú svoje poslanie napriek ich podmienkam

28.03.2024 15:11

Prezidentka sa pedagógom prihovorila pri príležitosti Dňa učiteľov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2
Celková čítanosť: 7014x
Priemerná čítanosť článkov: 3507x

Autor blogu

Kategórie

Archív